Nani Poljanec
IMG 1278

Predstavitev knjige »Čuvajte mi Jugoslavijo«

26. oktober ob 18:00, Muzej Anin dvor

Uvodna beseda avtorjev

Javne spomenike odkrivamo z namenom, da za vekomaj ostanejo prisotni med ljudmi ter jih učijo o preteklosti in jim ob tem vcepljajo pomembna sporočila in pozitivne vrednote. Kljub temu se pogosto izkaže, da je takšno pričakovanje precej naivno: pobudniki z odkrivanjem spomenikov utrjujejo tudi – ali predvsem? – lastni prestiž oz. politično oblast; ljudje, ki hodijo mimo spomenikov, se pogosto nanje niti ne ozrejo niti ne vedo, komu ali čemu so posvečeni (kot je zapisal Robert Musil, so spomeniki najbolj nevidna stvar na svetu, saj imajo sposobnost, da pogled z njih kar spolzi); ne nazadnje pa je lahko večnost, za katero naj bi bil postavljen spomenik, zelo kratkega veka, če se izkaže, da sporočila, ki jih spomenik uteleša, niso več zaželena. To se rado zgodi ob političnih prelomih, ko so spomeniki minulih časov pogosto odstranjeni z javnih mest, predelani, spravljeni v muzeje,skriti ali uničeni. V novejši slovenski zgodovini nimamo malo izkušenj s političnimi prelomi in vprašanji, ki jih za seboj pušča spominska dediščina ne več obstoječih držav. To se je zgodilo tudi z medvojno monarhično Jugoslavijo, ki je kljub razmeroma kratkemu obstoju ustvarila široko razvejano spominsko mrežo s številnimi pomniki v čast in slavo kraljevi dinastiji Karađorđevićev. Mnoge so ustvarili priznani umetniki. Žal je bil med drugo svetovno vojno in po njej dobršen del teh spomenikov uničen, tako da za njimi večinoma niso ostali niti fragmenti.

23

Na srečo lahko še vedno dostopamo v to galerijo uničenih spomenikov, vsaj s pomočjo časopisnih poročil, arhivskih dokumentov in fotografij. Da bi bralcem ponudili atraktiven, a hkrati strokovno natančen pregled, je zgodovinopisje združilo moči z zbirateljstvom. Zgodovinarski del ekipe je opravil raziskovalni del ter zbral in uredil dokumentacijo o kiparskih spomenikih Karađorđevićem po Sloveniji. Časopisni članki so zanimiv vir za spoznavanje pobudnikov za odkrivanje spomenikov, njihovih razlogov za sprožanje spomeniških akcij, pa tudi številnih političnih zapletov, ki so ob tem nastajali, kritik ali pohval postavljenih spomenikov in njihovih svečanih odkritij. S pomočjo fotografij si lažje predstavljamo videz odstranjenih spomenikov, četudi drži, da lahko slika le deloma nadomesti materialno dediščino. Tu kot ključno dopolnilo nastopi Kraljeva zbirka Ljudskega muzeja Rogaška Slatina, ki obsega številne izjemne eksponate, s pomočjo katerih je mogoče medvojno monarhično zgodovino osvetliti z novih vidikov. Med najbolj atraktivne muzejske predmete sodi doprsni kip kralja Aleksandra, ki je stal v Zagorju ob Savi in je bil zadnji kiparski dinastični spomenik, postavljen v Sloveniji.

Tam, kjer se je zgodba spomenikov Karađorđevićev končala, jo mi skušamo nadaljevati – da ne rečemo, da skušamo na nek način še vedno čuvati Jugoslavijo.

Rogaška Slatina, Babna Gora, Kranj, 9. oktober 2023

Nani Poljanec, Peter Mikša in Ivan Smiljanić

« Nazaj na program

Brez vstopnin, le prostovoljni prispevki!

nj. svetost ddr. mahatma ZenZen by Mojca Senegačnik

Blaženega ZenZena je upodobila MamaF.

  • Rogaška
  • Slatina
  • Beograd
  • Kozmos

Naslovna fotografija: Vito Korbar, fotografija Rogaške Slatine: Blaž Lah, fotografije nastopajočih: arhiv Nanija Poljanca.

Izdelava spletne strani: dr. Oče

Rogaška Slatina